Top

Moja piramida żywności

Moja piramida żywności

1. Warzywa
Na pierwszym miejscu znajduje się to co najważniejsze i czego powinno być najwięcej w naszej diecie. Warzywa zawierają witaminy, minerały i rozpuszczalny błonnik. Powinny znajdować się w każdym posiłku w ciągu dnia. Na uwagę zasługują warzywa krzyżowe: brokuł, brukselka, jarmuż, rzodkiewka, głównie przy niedoczynności tarczycy kiedy inne metody zawodzą należy je ograniczyć. Jednak są to warzywa bogate w sulforafan, który chroni przed nowotworami. Drugą grupą są warzywa psiankowate: pomidor, papryka, ziemniak w chorobach autoimmunologicznych, ale nie rezygnowałabym z nich od razu. Dodatkowo strączki, które zawierają lektyny, saponiny, fitoestrogeny, kwas fitynowy, FODMAPS nie są dobrym wyborem i spożywanie ich powinno być sporadyczne oczywiście po prawidłowym przygotowaniu ich do spożycia.

2. Mięso i podroby
Produkty bogato odżywcze, dostarczające pełnowartościowe białko. Polecam spożywanie różnego rodzaju mięs, najbardziej dziczyznę, najmniej kurczaka, który faszerowany jest już wszystkim.

3. Jajka
Najlepsze źródło białka, tłuszczy i cholesterolu. Znajduję się piętro niżej tylko dlatego, że niektóre osoby mają nietolerancję. Często problem dotyczy białka (awidyny) w jajku, a żółtko można jeść spokojnie. Warto to sobie sprawdzić aby nie musieć rezygnować z tak gęstego odżywczo produktu.

4. Ryby i owoce morza
Niestety coraz częściej zanieczyszczone metalami ciężkimi i dioksynami. Jeśli już spożywać to ryby morskie i świeże. Powinny zawierać kwasy omega3, które są niezbędne do zbilansowanie
prozapalnych omega6.

5. Orzechy i superfoods
Są bogatym źródłem białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Najlepiej wybierać makadamia (bogate w omega9), laskowe i włoskie. Najmniej polecam migdały, które mają najgorszy stosunek omega3 do omega6 przez co mogą powodować stany zapalne. Niestety orzechy nie są dla wszystkich gdyż sporo osób ma alergię i nietolerancję. Do superfoods należą jagody goji, aronia, kokos, acai itp.

6. Owoce
Zawierają witaminy i minerały, tak samo jak warzywa. Zostały umieszczone tak nisko z powodu dużej zawartości cukru, a dokładniej fruktozy. Metabolizm fruktozy jest podobny do alkoholu, który obciąża i stłuszcza wątrobę. Na ilość spożywanych owoców powinny uważać osoby z insulinoopornością, cukrzycą typu II, z podwyższonym cholesterolem, osoby które mają wzdęcie, ponieważ owoce fermentują.

7. Bezglutenowe źródła węglowodanów
Zdecydowanie każdy powinien zrezygnować z pszenicy, doradzam również unikać glutenu, który jest produktem z grupy ryzyka. Dobre kasze to komosa ryżowa, amarantus, gryka, tapioka, jaglana. Trzy pierwsze zawierają komplet aminokwasów.

8. Suplementy
Ciężko jest dostarczyć w dzisiejszych czasach kompletu witamin i minerałów. Z powodu coraz większego zanieczyszczenia powietrza, wód i gleb. Jak również rozwój przemysłu i cywilizacji nie idzie w parze z dobrą jakością jedzenia. Dlatego naturalne jest wspomagać się suplementacją, tym bardziej dla osób trenujących, kobiet w ciąży, z problemami zdrowotnymi, złym samopoczuciem, tych co często coś łapie.
Wyselekcjonowałam dla siebie grupy produktów, po których dobrze się czuję, które poprawiają moje zdrowie, dają mi siłę do trenowania i regenerują moje ciało.
Zrób to samo

Share

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.