Top

5 posiłków dziennie ?

5 posiłków dziennie ?

Czy jedzenie 5 posiłków dziennie, co 3 godziny to na pewno dobry sposób żeby schudnąć?

Najpopularniejszy sposób odżywiania: „Jedz mało, ale często, napędzisz sobie w ten sposób metabolizm”.
Czy aby na pewno?

1. Z moich obserwacji wynika, że większość osób myśli, że dobrze się odżywia. Nie pije gazowanego, nie je fast foodów i słodyczy. Jada 5 posiłków dziennie. Klasyczny jadłospis takiej osoby to: śniadanie: owsianka z owocami, drugie śniadanie: 2 kanapki z czymś tam, obiad: kurczak z ryżem i warzywami, podwieczorek: koktajl owocowy i kolacja: buła z twarogiem. Od razu w oczy się rzuca ogromna ilość węglowodanów, mała ilość białka i znikoma tłuszczy. Zakładając ze jest to osoba o niewielkiej aktywności fizycznej, nawet trenującej rekreacyjnie taka ilość węglowodanów jest za duża i całkowicie zbędna!

2. Jedzenie węglowodanów w 5 posiłkach plus podjadanie jakiś przekąsek doprowadza do wyrzutu insuliny za każdym razem. Na dłuższą skalę może to doprowadzić do insulinooporności i cukrzycy typu 2.

3. Nasz organizm dąży do wyrównania stałego poziomu cukru we krwi. Jeżeli zjemy posiłek z dużą dawką węglowodanów, nasz poziom glukozy we krwi rośnie. Insulina to hormon, produkowany przez komórki beta trzustki, którego zadaniem jest obniżenie glukozy we krwi i tym samym transport do wątroby i mięśni. Uproszczając: jej nadmiar odkładany jest w tkance tłuszczowej.

4. Częste posiłki i wyrzuty insuliny nie pozwalają na korzystanie z energii, którą organizm może również czerpać z tłuszczy. U większości takich osób proces glukoneogenezy nie zachodzi.

5. Posiłki co 3 godziny zaburzają procesy trawienne. Zanim nastały współczesne czasy dobrobytu ludzie nie mieli okazji ciągle coś jeść. Nawet genetycznie, biorąc pod uwagę naszych przodków, nie jesteśmy przystosowani do ciągłego jedzenia. Zmuszamy nasz układ pokarmowy do nieustannego wysiłku i radzenia sobie z mieszanką wybuchową dostarczaną każdego dnia. Mieszanką właśnie dlatego, że nim pokarm zdąży się strawić, my już jemy kolejny posiłek.

6. Są różne strategie żywieniowe CBL, CT, IF itp. U mnie najlepiej sprawdzają się węglowodany w dwóch posiłkach plus dwa posiłki białko-tłuszcz.

7. Nie żyje z zegarkiem w ręku i nie sprawdzam czy minęły już 3h i mogę już coś zjeść. Słucham swojego ciała, ono mi mówi kiedy jest głodne. Czasem jem co 6h innym razem co 3h wszystko zależy od tego co i ile zjem. 🙂

Share

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.