Top

Cukier uzależnia

Cukier uzależnia

Jakiś czas temu zrobiłam sobie detox 46 dni bez cukru. Początek był trudny, ale motywacja na tyle silna, że koniec końców wcale nie było tak źle.
Zauważyłam jedną wielką zmianę, a mianowicie zmodyfikował mi się smak! Espresso było dla mnie zawsze gorzkie i kwaśne, całkowicie nie do wypicia. Przez wiele lat piłam kawę z mlekiem (różnego rodzaju). Po 6 tygodniach przez przypadek spróbowałam czarną kawę… i WTF? Jaka ona jest pyszna! Na ten moment kawa z mlekiem mnie odrzuca! A codzienne espresso to mój rytuał i chwila dla siebie.

Następnego dnia poszłam do ulubionej knajpy na ciastko, no przecież tyle wytrzymałam bez cukru to mi się należy nagroda. Zamówiłam i spróbowałam, było tak cholernie słodkie, że zjadłam jedynie pół. I znów ta sama myśl: „Co się ze mną stało”?

Odpowiedz jest prosta! Odzwyczaiłam się od słodkiego smaku, przestał mi być on potrzebny, uwolniłam się od bycia niewolnicą słodyczy i jest mi z tym dobrze!

Doszłam do wniosku, że w moim przypadku nie jest tak, że jak zjem np. ciasto to mam spokój na tydzień. Jak się skuszę na coś słodkiego to chce mi się za chwile czegoś jeszcze, więcej. Tak zamieniam cheat meal na cheat day.

I chyba nie jest to żadne odkrycie, ale im więcej jemy cukru tym bardziej nam się go chce!

Kiedy jeść cukier?
Dobre strategie to:

Obniżenie ilości cukru w diecie. Unikać przetworzonej żywności.
2. Obniżanie IG poprzez łączenie tłuszczu z cukrem. Przykładowo owoc + źródło tłuszczu.
3. Węgle po południu -> lepszy sen ze względu na tryptofan.
4. Wskazane po intensywnym wysiłku aby uzupełnić zasoby glikogenu mięśniowego.
5. Zmniejszyć ilość węglowodanów w posiłkach aby unikać wyrzutów insuliny.

Skutki nadmiaru cukru:

skoki cukru – wyrzuty insuliny – insulinooporność
zespół policystycznych jajników
zaburzenia hormonalne
otyłość
nadciśnienie, wzrost cholesterolu i trójglicerydów, stłuszczenie narządów wewnętrznych
problemy ortopedyczne
cukrzycę
wzrost nowotworów
wzrost candidy – co wpływa na ciało i umysł
skoki cukru, a co za tym idzie senność, rozdrażnienie, apatię, depresję, nadpobudliwość i agresję u dzieci
zaburzenia pracy jelit
wzdęcia, zgagi, refluks

 

 

Share

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.