Top

Czy tłuszcze są złe?

Czy tłuszcze są złe?

Grono osób w swojej diecie omija tłuszcze z daleka, mówiąc że przecież mają 9kcal/g, a węgle tylko 4kcal/g to przecież oczywiste co należy wybierać. Prawda jest jednak troszkę inna… Kwasy tłuszczowe są niezbędnym elementem błon komórkowych naszego ciała. Dostarczają niezbędnych witamin A,D,E, a kwasy tłuszczowe nasycone pochodzenia zwierzęcego dostarczają również cennego cholesterolu. Są również źródłem energii. Kto z Was zna i spożywa tłuszcze ze zdjęcia? 

Kwasy tłuszczowe w pigułce:

Kwasy tłuszczowe nasycone – głównie pochodzenia zwierzęcego, zawierają niezbędny do prawidłowego funkcjonowania ciała cholesterol, najstabilniejsze kwasy tłuszczowe – zarówno pod kątem metabolicznym, jak i procesy obróbki termicznej dzięki wysokiej temperaturze dymienia. Świetne do bilansowania zdrowych, bogato odżywczych posiłków (mięsa, jaja), zwiększają wydzielanie testosteronu dzięki zawartości cholesterolu.

Kwasy tłuszczowe jednonienasycone omega-9 – pochodzenia roślinnego, ale również wysoce dostępne w produktach grass-fed i dziczyźnie. Również bardzo stabilne metabolicznie, zmniejszają działalność aromatazy (enzym przekształcający testosteron w estradiol), obniżają frakcję LDL cholesterolu, mają pośrednie działanie przeciwzapalne.

Kwasy tłuszczowe wielonienasycone omega-3 i omega-6 – znajdują się we wszystkich produktach spożywczych – zarówno zwierzęcych jak i roślinnych. Zaliczane do tak zwanej grupy NNKT – niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych – jest to jednak gruba przesada i lobby przemysłu spożywczego.

Kwasy tłuszczowe uwodornione i częściowo uwodornione (tłuszcze trans) – okres ich połowicznego rozpadu to 2 lata. Z perspektywy fizjologicznej doprowadzają do przyspieszonej apoptozy (programowanej śmierci komórki), zwiększają stężenie LDL i TG, obniżają HDL, przyczyniają się do insulinooporności i dokonują błędnego programowania komórek. Wraz z wysokim spożyciem cukrów rafinowanych są podstawową przyczyną powstawania zespołu metabolicznego – schorzenia prowadzącego do rozwinięcia otyłości trzewnej, insulinooporności, nadciśnienia, miażdżycy i w konsekwencji śmierci.
Z perspektywy technologicznej jednak wysoce cenione – pomagają utrzymywać długi termin przydatności do spożycia, ciasta są wilgotne, nadzienia kremowe, margaryna, bita śmietana i inne produkty przetworzone. Należy minimalizować spożycie tłuszczów trans za wszelką cenę, gdyż są totalnie zbędne.

Organizacje ACSM i ADA (American College of Sport Medicine, American Dietetic Association) rekomendowały jeszcze w 2000 roku spożycie tłuszczu na poziomie 20-25% kaloryczności diety, pokryte w większości z NNKT. Obecnie wycofują się z tego stanowiska i skierowali się w stronę kwasów nasyconych oraz jednonienasyconych z redukcją NNKT. Nie mają już również problemu z dietą bogatą w cholesterol, idą w stronę LCHF.

Również WHO jeszcze kilka lat temu rekomendowała spożycie tłuszczu na poziomie mniejszym niż 30%, obecnie przyjmują podobne stanowisko co ACSM i ADA. 

Share

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.