Top

Na czym smażyć?

Na czym smażyć?

Często pytacie mnie, jaki olej używać do smażenia.
Ja korzystam z oleju kokosowego, ghee i smalcu.
Dlaczego?

Kokos: dostarcza bardzo zdrowych tłuszczów nasyconych, które są dla nas najlepsza, ponieważ są stabilne i mają wysoką temperaturę dymienia. Dodatkowo tłuszcze nasycone budują nasz układ nerwowy, błony komórkowe, potrzebne są do produkcji hormonów i zapobiegają demencji starczej. Zawarte w kokosie tłuszcze nasycone mirystynowy i laurynowy maja działanie wirusobójcze i grzybobójcze. Natomiast kwasy MCT służą jako źródło energii, podobnie jak węglowodany lecz nie podnoszą poziomu cukru i insuliny. Ich spożywanie opóźnia zużycie glikogenu mięśniowego w trakcie aktywności fizycznej.

Ghee – masło klarowane: to tłuszcz zwierzęcy wytwarzany przez długotrwałe podgrzewanie na niedużym ogniu. W czasie gotowania tłuszcz zostaje pozbawiony m.in. białka oraz wody. Powstały produkt jest praktycznie tylko czystym tłuszczem (nasyconym). To jedyne masło, które można przechowywać nawet przez kilka miesięcy poza lodówką. Nie jełczeje i co istotne, nie przypala się nawet w bardzo wysokiej temperaturze – punkt dymienia to 252 stopnie. Przede wszystkim jednak ghee ma niepowtarzalne walory prozdrowotne, których zwykłe masło nie posiada. Po pierwsze, według ajurwedy jego spożywanie leczy choroby serca. Po drugie, zawiera kwas masłowy o właściwościach antynowotworowych i przeciwwirusowych. Po trzecie, równoważy gospodarkę hormonalną, a także nadmiar kwasów żołądkowych, co pomaga odtworzyć śluz na ścianach żołądka. Ghee jest pomocne w zapobieganiu i leczeniu choroby Alzheimera. Niektórzy przekonują, że produkt ten korzystnie wpływa także na potencję. Zawiera też witaminy A, D, K i E.
Na zdrowie 

Share

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.