Top

O glutenie słów kilka

O glutenie słów kilka

Domyślam się, że gigantyczna ilość osób uważa nie spożywanie glutenu za modę. Na pewno ta metoda odżywiania ma więcej przeciwników niż zwolenników. Kiedyś myślałam, że skoro nie jestem celiakiem, to mogę jeść gluten i mnie to nie dotyczy. Jednak postanowiłam sprawdzić na sobie. Pszenicy nie jadłam od dawna, usunięcie reszty produktów nie było dla mnie wielkim wyrzeczeniem. Już po kilku tygodniach zaobserwowałam różnice w swoim organizmie i na dobre pożegnałam się z glutenem. Nie posiada on żadnych pozytywnych wartości, jedynie może narobić szkody. Wielu sportowców na najwyższym poziomie na całym świecie już dawno wyeliminowało gluten ze swojej diety. Mi osobiście zdarza się zjeść ciasto u mamy, ale z reguły unikam takich opcji
Trochę wiedzy
Immunologiczna nietolerancja glutenu (celiakia) dotyczy mniej niż 5% populacji, jednak nadwrażliwość na gluten i możliwe komplikacje, to ponad 80% populacji. Gluten w swojej ekspozycji nie ulega często trawieniu, tylko doczepia się jako białko do komórek w jelitach, powodując po czasie zespół nieszczelnych jelit (LGS), prowadząc do licznych stanów autoimmunologicznych.

Objawy celiakii lub nietolerancji glutenu:
• Zespół jelita drażliwego (IBS), nawracające bóle brzucha, nudności, wymioty, wzdęcia, biegunki.
• Nietolerancja laktozy, spadek masy ciała, otyłość.
• Nawracające afty, zapalenie kącików ust i języka, opryszczkowe zapalenie skóry, anemia z niedoboru żelaza oporna na leczenie.
• Depresja, zmęczenie, bóle mięśni i stawów, osteopenia, osteoporoza.
• Zatrzymanie miesiączkowania, poronienia, bezpłodność.
• Choroby towarzyszące (tzw. zespoły nakładania): reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca, niedoczynność tarczycy, nieswoiste zapalenie jelit, autoimmunologiczne zapalanie wątroby i inne schorzenia autoimmunologiczne, chłoniaki nieziarnicze (nowotwór).

Produkty jakich należy unikać:
– pszenica (i jej przetwory np. kuskus)
– żyto
– orkisz
– jęczmień

Produkty bezpieczne, a tym samym moje ulubione więc jestem szczęściarą w tym temacie
– proso (kasza jaglana i jej przetwory)
– gryka
– owies (może zawierać śladowe ilości glutenu ze względów na pakowanie w tych samych fabrykach co pszenica, nie należy spożywać przy LGS)
– bataty i ziemniaki
– komosa ryżowa
– ryż
– amarantus
– maniok, tapioka

Share

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.